lördag 29 augusti 2009

SOS Church - Johannes Amritzer

Bilden blir större efter ett klick
I dag invigs SOS Church och Johannes Amritzer tar ytterligare ett steg mot sitt drömmål.

Klicka på rubriken och besök hemsidan för den nya församlingen i Stockholm. Där finns många väldigt intressanta länkar

Församlingsledaren Amritzer har några talande fraser som jag återger:

"En internationell pingstförsamling i city"

"Stockholm är vårt lands huvudstad, med närmare 2 miljoner invånare från från alla världens hörn. Behovet av evangeliet är enormt! Stockholm är Mission SOS hem och vår bön är: Gud ge oss Stockholm!"


Jag hävdar inte att Johannes Amritzer är en skojare, men jag har sporadiskt följt hans aktiviteter och får en stark känsla av obehag när jag hör hans röst. Helge Fossmo hade samma röstläge och tonfall när han härjade i Gränsta. När man hör dem separat är det svårt att avgöra vem som är vem. Många andra så kallade "karismatiska ledare" har samma röstläge och jag undrar om det är Ulf Ekman de försöker härma. Hans framgång inspirerar antagligen många som ser på sig själva som utvalda att vara Guds språkrör bland oss oinvigda.

Det ska bli intressant att se hur detta projekt utvecklas och en sak är säker: Jag skulle inte ens köpa en begagnad blyertspenna av Johannes Amritzer.

Avskedet från församlingen i Märsta var nog ingen separation i harmoni, men nu får han äntligen spela första fiolen. Kanske går det som med Stockholm Karisma Center. Där fanns för övrigt Thomas Ardenfors med i ledningen. Han är ytterligare en som låter som Fossmo och Amritzer. Thomas var den som rekryterade Åsa Waldau till Uppsala Pingst och det gick ju inte heller så bra.

Om jag minns rätt, fick inte Ardenfors vara med i Amritzers apostoliska nätverk och det kan man ju fundera ett tag över. Rädsla för konkurrens i karismatikerkretsen kanske? Eller var det det ekonomiska lättsinnet i Karisma Center som skrämde Amritzer?

Dagen
"- Jag vet inte hur mycket som är fruktbart att prata om offentligt. Låt mig säga så här: Dels var det saker som sades och gjordes då som avslöjade ett högmod, dels har det under det år som nu gått dykt upp många människor med stora själavårdsbekymmer som är tydligt relaterade till honom. Mycket av samarbetets frukt var god men för mycket är tveksamt eller dåligt, tyvärr."

Dagen

9 kommentarer:

David sa...

Ja man ska nog inte döma efter vilken dialekt en predikant har... Amritser har ju faktiskt varit aktiv i 8 år i märsta pingst och har nog därför en viss erfarenhet av församlingsarbete.

Om han har förnuft nog att omge sig med Gudsmän och kvinnor som har gått längre med gud och som hör och följer hans röst så tror jag absolut att det kommer leda till väckelse.

Amritser har dessutom varit med och startat upp missioncenter på flera ställen runt om i världen som växer.

Det som jag kanske kan tycka är negativt är inställningen man har till teologi och en undervisning som går djupare i bibeln. Jag tror det behövs för att människor ska kunna växa sig starkare i Gud.

Ja den som lever får se...

Gustaf Kroon sa...

Hej David,

Den dialekt jag avser, är inte geografiskt orienterad.

Det handlar om ett röstläge som är gemensamt för de karismatiska pingstapostlarna och jag ryser av obehag när jag hör dem.

Josie sa...

David: Vad menar du med Amritzers inställning till teologi och undervisning som går djupare i bibeln? När jag gick SOS bibelskola (04/05) var det mycket djup i bibelundervisningen från Johannes. Jag känner inte igen din antydan.

Bosse Wanngård sa...

Jag vill tipsa om ett besök på http://www.tvsollentuna.se
Thomas Ardenfors har som bekant gjort en osannolikt snabb karriär i vår by.

Piffen sa...

det en människa ser hos en annan människa - handlar ofta om den som ser. (projicering) Så; vem är du? och vad får dig att engagera dig i sos church? jag är uppriktigt nyfiken! och nu ser jag att bloggen är mycket gammal. jag är periferimamma i sammanhanget och avfärdar inte det du säger men är av naturen kritisk. min pojkvän googlade fram det här då min dotter är medlem.

Gustaf Kroon sa...

Om du läser bloggtexten en gång till, förstår du kanske att jag bara är djupt skeptisk till alla karismatiska självutnämnda apostlar.

Dessa självförhärligande profeter som är så överkänsliga för kritik är sannolikt bara opportunistiska charlataner och jag kan försäkra dig att jag har sett dem på tillräckligt nära håll för att avfärda dem som antingen bluffar eller som vidskepliga med vanföreställningar.

Nog om det!

Räcker inte dessa ord och bloggtexterna i länken så är ytterligare ord meningslösa. Om du är intesserad av mina åsikter så läs dem innan du frågar om dem ;)

Sola Skriptura sa...

sluta peka finger broder så ska ljuset gå upp även i dit liv.. han är ingen perfekt männsika han ska dömmas hårdare än ,dig, han som är ledare. han lyckas bryta bariärer i jantelags besudlade svenson kulturen i krykan.. det kan liknas vid en som blir helad ifrån AIDS fast i andlig bemärkelse.. ett jezibel bakbundet Sverige med dystra
klagorop ifrån liberal tänkande.. gnäll över att det finns pionärer som struntar blankt i vad massan säger för istället löpa med visionen och kallelsen som Gud genom stark Andeingivelse .. dessa stöter alltid på denna typ av gnyn ifrån de som inte kunde fortsätta att synda eller hitta på ursäkter .. bara för att någon satte ner foten och röt till och sa , hit men inte längre, .. kammpen handlar igentligen om att försöka övertyga sig skälv att man gjorde rätt fast man kände auktoriteten från en rättfärdig Gud genom en trofast tjänare. vi ska stå i gapet för vår nästa. enheten är det ända Jesus ber fadern om i johanes 17.. det handlar då inte om former utan koinonia ett hjärta en ande.. det är inte sunt att stå i vägen för det bönesvaret genom att så ut ... bitterhet.. gå till far och plåstra om dina sår och sprid inte din infektion I Jesu namn.. var huvud och inte svans broder res dig upp och ta auktoritet i namnet Jesus och vänd om.. du slår ner dig skälv bara ännu mera genom att så in din bitter hete istälet för att se ljuset i församlingar som slår sig fri ifrån jantelags tänkande zombies .. impotenta i sin tros vandring för alla käringfabler.. kyla och mörker är sådant som ska skingras kära vän.. inte sås in... ta dit förnuft tillfånga.. om han syndar anorlunda än dig så gör det inte dig till pelarhelgon.. vänd om ifrån din bakbundenhet.. må gud ge dig ljus och frihet ifrån fruktan.. / rösten som ropa i öknen

Gustaf Kroon sa...

Till In ”Filokalia” HIM

Du har kommenterat ett fem år gammalt inlägg.

Sedan jag skrev det, har jag sporadiskt kollat upp Amritzer och andra kvasireligiösa skådespelare.
Min bedömning i dag är solklar:

Amritzer är en pajas som hoppar omkring på estrader och ylar om helande.

Jag har hört honom och kan försäkra dig att han är en av många karismatiska bluffmakare.

Mitt råd till dig om du är troende, är att ta avstånd från charlataner som Johannes Amritzer, Åsa Waldau, Helge Fossmo, Urban Fäldt och alla andra sektskojare som lever på att lura jagsvaga troende.

De vill bara ha dina pengar och struntar helt i hur du mår.

Unknown sa...

Verkar som om du Kroon är både avundsjuk och helt utan både förstånd och ande. Amritzer har varit och är till stor välsignelse både här i Sverige och utomlands. Att förtala en broder som du gör är kriminellt.