lördag 7 februari 2009

Seminariet / Konferensen om sekten i Knutby

Ungefär så här tror kanske de stackars grundlurade sektmedlemmarna att det kommer att se ut när de har fått följa sin narcissistiska tokbrud till himlen för bröllop.Fyra fantastiska minuter med Kristi Brud

Två dagar efter konferensen om Knutbysekten, kan jag sammanfatta mina upplevelser.

Det var ett möte som inte släpper taget om känslorna ännu. Mötet mellan en liten skruvad församling och alla som från utsidan försöker förstå vad som får dessa människor att sluta sig mot omvärlden och dyrka en människa som Guds utvalda sändebud till människorna.

Det blev många väldigt känslosamma möten mellan föräldrar och vuxna barn. Föräldrar som nästan har förlorat sina barn till Åsa Waldau, men som har hoppet kvar om en normalisering. Vuxna barn som kallt iakttar föräldrarna och kritiserar dem för att de inte ser Åsas gudomlighet. Föräldrar som gråter. Oberörda barn. Det var en ruggig upplevelse!

När Helge Fossmo visades på filmduken, gömde nästan alla från församlingen sina huvuden i händerna, men bara nästan alla. Längst bak satt fem av de sex församlingspastorerna och höll skarp koll på alla sina slavar så att de skulle kunna straffa den som inte lydde.

Karl-Henrik Robert (gift med Rigmor Robert som hade en huvudroll under konferensen) talade med Peter Gembäck. Peter är pastorn som i en predikan ville att församlingens kvinnor ska vara männens sexslavar och som liknade kvinnor vid hundar; En lydig hund är en lycklig hund. En lydig kvinna är en lycklig kvinna.

Sten-Gunnar Hedin hade tidigare berättat att han omedelbart efter mordet 2004, krävde pastorernas avgång.

Karl-Henrik frågade Peter om varför de inte avgick.

Peters svar var häpnadsväckande: Vi sammankallade församlingen och frågade om de ville att vi skulle avgå.

Vad ska man säga om sådant? Ledare som har sina medlemmar i en andlig fångenskap, frågar om de ska avgå.

Hederliga ledare avgår efter att de har medverkat till en katastrof!

Det här handlar inte om hederliga ledare. De är obildade och outbildade människor som har tagit makten genom lögner om världen utanför sektens kontroll.

Församlingsföreståndaren Kim Wincent höll ett försvarstal som slår det mesta i fråga om dumhet. Den mannen är nästan lika virrig som Åsa Waldau!

Jag tänkte fråga om han var nykter, men avstod.

Några bloggar om mötet:
Sektinfo
Jenny W:s webblogg
Germunds Blog

Dagen
Ulf Ekman
Jag skrev en kommentar på Ulf Ekmans blogg i det här inlägget och frågade om det var en avståndsmarkering när han hälsade på Peter Gembäck med vänsterhanden. Den kommentaren raderades blixtsnabbt och kom tillbaka lika snabbt, men något svar kom det inte.

Först länkade Dagen-bloggen hit, men efter en stund raderades länken. Elisabeth hade kanske noterat att jag avslöjat en av hennes idiotiska kommentarer om könsneutrala äktenskap.

De är känsliga typer de där tokreligiösa mupparna.

Några tidningsartiklar:
DN
Dagen
Expressen

1 kommentar:

Magdalena sa...

Gustaf Kroon. Jag var också där, hela dagen. Tack för din summering! Jag delar din känsla av att det inte tog lätt på själen att uppleva pastorerna och församlingngsmedlemmarnas totala avstängdhet från det vi andra hörde, såg och upplevde i salen och samlingen. Sammanfattat i ett enda ord: Ruggigt. jag anser mig normalt vara i hyfsad balans, men blev där paranoid av pastorerernas blickar över min axel på vad just jag gjorde under föredrag, frågestund mm. Tillbringade MYCKET tid och energi eftråt att läsa ikapp, fundera och filosofera över vad jag varit med om. Ruggigt!