torsdag 4 december 2008

Karismatiska apostlar

En av de pingstmuppar som jag har ett särskilt intresse för är Johannes Amritzer och jag måste tillstå att jag är överraskad av bristen på skandaler i hans fotspår. Johannes är en av många karismatiska pajaser som låter exakt likadant när de står inför en församling. Helge Fossmo är en annan. När Amritzer startade den apostoliska rörelsen kallade han till presskonferens. Där satt han och svängde ett stort svärd i luften medan han väste fram sin verksamhetsplan. I slutet av presskonferensen, bad han de ditbjudna journalisterna att hålla tyst om vad som sagts under mötet, vilket var absolut huvudlöst. Ur Dagen-artikeln efter mötet:
Citat
Johannes Amritzer försöker också förmå Dagen och en annan kristen tidning som finns med på mötet att inte skriva om det som han säger. Detta trots att han själv bjudit in pressen till mötet och att han kallar mötet för öppet.
Citat
– Allt ska inte stå i tidningen. Allt ska inte stå i tidningen. Allt ska inte stå i tidningen, säger han med blicken fästad på Dagens reporter.
Citat
– Jag såg för min inre syn en man som stod uppe på en klippa. Det kom ett nysmitt svärd från himlen med handtaget först som sänktes ned med Guds hand. Sedan fick jag komma närmare mannen och såg att det var Johannes. Sedan hörde jag Guds röst som sa: Det som nu ska tima är det viktigaste som hänt sedan Ansgars tid. Det handlar om landets kristning, säger Daniel Viklund.
Citat
Han tar sedan fram ett svärd som han säger att han har fått från det apostoliska nätverket i USA och håller det framför publiken. – Detta är ett apostoliskt svärd. Det är första gången jag använder det här i dag. Gud nåde den som dräper en evangelist som är fem år yngre än mig, säger han med väsande, hotfull stämma.
Dagen 2005-05-27

Amritzercitat:
Hellre framgångsteologi än tomgångsteologi sade Johannes och det är tydligt att framgångsteologin som var Ulf Ekmans dragplåster, också präglar Johannes Amritzer.

Jag har ett rent samvete i dag inför Gud sade Johannes. Lite Tirsastuk över bristen på självrannsakan.

Amritzer gör som Kristi Brud när han predikar, han tolkar Bibeln och säger "eller huur."

Jag är övertygad om att Johannes är en religiös skojare och nu när han sparkas från tjänsten som ungdomspastor i Harvest Center, tar han bibelskolan med sig till den nya församling som han ska bilda vilket ger honom möjlighet att samla ett nytt gäng omkring sig och kanske snart bilda en sekt liknande den i Knutby.

Apostel Amritzer är på gång igen!

Uppdatering 2010-04-17
Jag fick en signal i dag om att Svärdsvingaren inte gillar porträttet av honom i bloggen så jag bytte ut det mot en annan bild.

Inga kommentarer: