onsdag 12 november 2008

Om Knutbys sektbarn i Polistidningen



I det senaste numret av Polistidningen finns en artikel om sekter och sektbarn.

Artikelcitat:


De g(l)ömda barnen - 20000 barn lever i sekter

"Men tiden i Knutby blev mestadels svår för Marina. Hon upplevdes redan från början som trotsig. Framför allt av Åsa Waldau, numera känd som Kristi Brud. Marina fick ofta höra att hon var besatt av demoner och det var orsaken till att hon var så bångstyrig och ifrågasättande.”

Men varför lämnade du inte Knutby direkt?

"- Allt prat om att jag var besatt av demoner satte sig i huvudet på mig. Åsa Waldau sa också att det skulle bli min död om jag lämnade Knutby. Då blev jag jätterädd, för jag ville ju bli av med mina demoner. Så jag stannade, säger hon."

Genom åren har det framförts en hel del misstankar mot sekten i Knutby säger Kenneth Ågren. Tipsen har handlat om eventuella sexuella övergrepp mot barn och även misshandel mellan par. Han tror att den skrala utdelningen i form av åtal delvis beror på en generell okunskap om sekter bland polis och sociala myndigheter. - Det jag kan om sekter har jag lärt mig genom Knutby och det jag läst mig till, säger poliskommissarie Kenneth Ågren.

Fortsatta misstankar om att barn far illa

För ett par år sedan påbörjades dock en brottsutredning i Knutby som gällde barnaga och barnmisshandel. Det hela började med att det kom in en hel del tips till polisen från främst lärare. Tipsen handlade om att barnen från Knutby betedde sig konstigt i skolduscharna. Både flickor och pojkar hade ett mycket sexuellt beteende i duschen.

Enligt Charlotte Essén som skrivit boken Sektbarn lever idag 20.000 barn i slutna sekter i Sverige. Hon poängterar att siffran är osäker. Enligt henne är exempel på sekter som finns i Sverige; Hare Krishna, Knutby Filadelfia, Jehovas Vittnen och Familjen.

Kim Vincent är föreståndare för Knutby Filadelfia. Han håller inte med om att Knutby är en sekt. Han säger att Knutby är en sund församling och att sektstämpeln beror på okunskap. Och han delar inte Marinas uppfattning att det finns en särskild metod för föräldrauppfostran i Knutby utan det är upp till varje familj. - Det är självklart viktigt att nå barnen och då måste man ju få kontakt med dem på något sätt, men det är upp till varje familj att uppfostra sina barn, säger Kim Vincent.

Röstprov från Kim Vincent

Om boken Sektbarn



Inga kommentarer: